Ontwikkelingen in het VOD-landschap: HBO Max en Quibi nieuwe uitdagers, Netflix groeit snel

Ontwikkelingen in het VOD-landschap: HBO Max en Quibi nieuwe uitdagers, Netflix groeit snel

Foto: HBO Max / © WarnerMedia


Door Joost Kamer

De strijd tegen het coronavirus kent voorlopig nog geen einde: bioscopen en horeca blijven langer gesloten en zoveel mogelijk thuisblijven blijft het devies. Een van de weinige partijen die hiervan weten te profiteren zijn streamingdiensten. Eerder berichtten we al dat het gebruik van VOD sinds de coronacrisis flink is toegenomen. Ook achter de schermen volgen de ontwikkelingen elkaar snel op: zo werd recent de lanceerdatum van de nieuwe streamingdienst HBO Max bekend en heeft Netflix er in het eerste kwartaal van 2020 een recordaantal abonnees bijgekregen. We zetten de belangrijkste ontwikkelingen op een rij.

Lancering HBO Max
Vorige week maakte WarnerMedia bekend dat HBO Max per 27 mei beschikbaar zal zijn voor Amerikaanse consumenten. Een lidmaatschap kost $14,99 per maand, flink meer dan concurrerende streamingdiensten Disney+ ($6,99 p/m), Amazon Prime Video ($8,99) en Apple TV+ ($4,99). Enkel het premium abonnement van Netflix, waarmee er door vier mensen tegelijk in 4K gekeken kan worden, is duurder ($15,99). Over een eventuele instapprijs en de kwaliteit van de streams is momenteel nog niets bekend.

HBO Max biedt gebruikers aanvankelijk zo’n 10.000 uur aan content. Naast alle films en series van HBO zal de catalogus bestaan uit producties van de verschillende merken van WarnerMedia, waaronder CNN, Warner Bros. en The CW. Voorbeelden van titels die gebruikers per 27 mei kunnen streamen zijn onder andere alle seizoenen van The Sopranos en de films Casablanca en A Star is Born. Ook bevat de streamingdienst series als The Fresh Prince of Bel-Air en alle films van de Japanse animatiestudio Studio Ghibli. Later dit jaar zal het aanbod verder worden vergroot met onder andere alle seizoenen van de serie South Park.

Toch is HBO Max, wat content betreft, niet de ‘grootste’ streamingdienst: zo staat er op Amazon Prime Video meer dan 60.000 uur aan content en zijn gebruikers van Netflix ruim 36.000 uur kwijt aan het bekijken van de gehele catalogus. Disney+ en Apple TV+ zijn met respectievelijk 3.340 en 500 uur aan content een stuk kleiner van omvang.

Amazon Prime Video is wat content betreft met afstand de grootste streamingdienst.
Bron: Ampere Analysis, Variety.

Max Originals
Ondanks dat WarnerMedia een gigantisch portfolio aan content bezit, is het produceren van originele films en series voor HBO Max van groot belang om abonnees aan zich te binden. Hiervoor is men een samenwerking aangegaan met een groot aantal creators, waaronder Conan O’Brien, Reese Witherspoon en J.J. Abrams. Laatstgenoemde produceert voor de streamingdienst momenteel meerdere series. Daarnaast was er een reünieaflevering van Friends gepland om de lancering van de nieuwe streamingdienst kracht bij te zetten. De special, waarin de voltallige cast weer bij elkaar zou komen om terug te blikken op de populaire sitcom, heeft echter vertraging opgelopen door de uitbraak van het coronavirus.

Onder de zogenaamde ‘Max Originals’ die bij de lancering van HBO Max direct beschikbaar zijn, bevinden zich onder andere nieuwe afleveringen van de Looney Tunes, de romantische komedieserie Love Life en de documentaire On the Record (over seksueel misbruik in de muziekindustrie). Het aanbod zal later dit jaar worden aangevuld met nieuwe Originals, waaronder de door Ridley Scott geproduceerde serie Raised by Wolves en een driedelige documentaire over comédienne Amy Schumer. Opvallend is dat speciaal voor de streamingdienst gemaakte films voorlopig nog in het aanbod ontbreken. Plannen hiervoor zitten echter wel in de pijplijn: zo richtte Warner Bros. in samenwerking met HBO Max eerder dit jaar het filmlabel Warner Max op, dat jaarlijks acht tot tien nieuwe films voor de streamingdienst moet produceren. Eén van de films die onder dit label zal verschijnen is Let Them All Talk, een comedy met Meryl Streep in de hoofdrol. Hoewel de releasestrategie van Warner Max omtrent deze titels nog niet bekend is, weet Variety al wel te melden dat de plannen van Warner Max geen invloed zullen hebben op het aantal titels dat Warner Bros. en New Line Cinema in de bioscoop uitbrengen.

HBO Max in Nederland
Over de uitrol van HBO Max buiten de Verenigde Staten is momenteel nog weinig bekend, maar het lijkt erop dat de streamingdienst vooralsnog niet naar Nederland komt. Dat heeft met name te maken met de uitzendrechten van de films en series van HBO, een belangrijk onderdeel van HBO Max. Momenteel zijn deze rechten exclusief in handen van VodafoneZiggo en moeten klanten van deze telecomaanbieder een apart abonnement afsluiten om toegang te krijgen tot deze content.

Quibi gelooft in de kracht van kort
Waar HBO Max de directe strijd aan lijkt te gaan met streaminggiganten Netflix en Disney+, pakt Quibi het anders aan. De streamingdienst, die wordt geleid door Jeffrey Katzenberg (Dreamworks) en Meg Whitman (eBay), is inmiddels ruim drie weken actief en zet volledig in op exclusief voor smartphones gemaakte content van maximaal tien minuten, die zowel horizontaal als verticaal bekeken kan worden. Een advertentievrij abonnement kost $7,99 ($4,99 met advertenties) en snelle beslissers kijken de eerste negentig dagen gratis. Opvallend is dat Quibi, wat staat voor ‘quick bites’, ondanks een officiële lancering in alleen de Verenigde Staten en Canada ook buiten Noord-Amerika beschikbaar is. Hierdoor kunnen ook Nederlandse consumenten tegen een vergelijkbare prijs (€8,99) gebruik maken van de streamingdienst, zij het (vooralsnog) zonder Nederlandse ondertiteling.

Gebrek aan bestaande content
Aangezien Quibi geen onderdeel is van een mediaconglomeraat als WarnerMedia of The Walt Disney Company, heeft men nog geen bestaande content om de streamingdienst mee te vullen. Hierdoor is de dienst volledig afhankelijk van zelfgeproduceerde, originele producties. Dankzij hun investeerders – die gezamenlijk meer dan twee miljard inlegden – konden Katzenberg en Whitman verschillende grote namen aantrekken om dit te bewerkstelligen; zo werkt Steven Spielberg aan een horrorserie die alleen ’s nachts te bekijken is en speelt Game of Thrones actrice Sophie Turner in Survive een vrouw die een vliegtuigcrash overleeft. Momenteel bestaat het aanbod op Quibi uit zo’n vijftig series, al moeten dat er binnen een jaar volgens Katzenberg en Whitman ruim drie keer zoveel zijn.

Idris Elba, Sophie Turner en Christophe Waltz: je ziet ze allemaal op Quibi.
Bron: Quibi.

De impact van de coronacrisis
Ondanks de unieke aanpak en het aangetrokken talent is Quibi nog geen gigantisch succes: zo waren de eerste recensies van het aanbod gemixt en werd de Quibi app op de eerste dag ‘slechts’ 300.000 keer gedownload (ter vergelijking: de Disney+ app werd gedurende de eerste dag ruim 4 miljoen keer geïnstalleerd). Dat kan, opvallend genoeg, te maken hebben met de coronacrisis. Quibi is volgens Whitman namelijk niet gemaakt voor lange avonden op de bank, maar juist voor sporadische momenten gedurende een drukke dag: die paar minuten dat men wacht op het station, bij de kapper of de tandarts. En nu veel mensen noodgedwongen thuis zitten, vallen juist die momenten weg.

De grote vraag is dan ook of Quibi momenteel een behoefte vervult of simpelweg overbodig is. Volgens Carter Pilcher, CEO van Shorts TV, zullen de eventuele klappen echter pas vallen als Quibi kosten in rekening gaat brengen. Zolang de streamingdienst gratis is, zal men een grote stijging zien wat gebruikers betreft, zo voorspelt hij. Toch is het volgens Julia Alexander, werkzaam bij het journalistieke platform The Verge, juist nu belangrijk om spraakmakende content à la Game of Thrones en The Mandalorian aan te bieden: niet alleen om nieuwe gebruikers aan te trekken, maar vooral om te voorkomen dat deze na de gratis proefperiode massaal hun abonnement opzeggen. Quibi doet er ondertussen alles aan om gebruikers tegemoet te komen: zo werkt de dienst, ondanks dat het indruist tegen hun principe, momenteel aan plannen om het casten naar een televisie alsnog mogelijk te maken.

Netflix noteert recordgroei
Waar Quibi het lastig heeft vanwege de coronacrisis, lijkt Netflix juist gigantisch te profiteren van de lockdownmaatregelen die in verschillende landen zijn afgekondigd. Uit nieuwe cijfers blijkt dat de groei aan nieuwe abonnees gedurende het eerste kwartaal van dit jaar – 15,8 miljoen – nooit eerder zo groot was. Voor Netflix kwam dit als een verrassing: zelf hadden ze een toename van 7 miljoen verwacht. Vorig jaar verwelkomde de streamingdienst gedurende het eerste kwartaal 9,6 miljoen nieuwe abonnees, een verschil van bijna 66%. Vooral in Europa (7 miljoen), Azië (3,6 miljoen) en Latijns-Amerika (2,9 miljoen) nam het aantal nieuwe abonnees flink toe. Wereldwijd heeft Netflix nu 182,9 miljoen abonnees.

Door de coronacrisis en de daarmee samenhangende groei was Netflix recent tijdelijk meer waard dan Disney: 194 miljard tegenover 184 miljard. Toch gaat de streamingdienst er vanuit gedurende de rest van het jaar niet meer zulke uitzonderlijke resultaten te behalen: in een recent verspreid bericht aan aandeelhouders gaf Netflix aan minder nieuwe abonnees te verwachten naarmate de lockdownmaatregelen versoepeld worden.

De strijd om nieuwe content
Door de uitbraak van het coronavirus ligt de productie van nieuwe films en series grotendeels stil. Netflix maakt zich echter nog geen zorgen: er liggen nog genoeg nieuwe releases op de plank die hun productiefase al hebben afgerond. Zo bracht de streamingdienst kortgeleden de actiefilm Extraction uit en verschijnen nieuwe films en series vooralsnog gewoon zoals gepland. Toch deed de keuze van Netflix om $20 miljoen neer te leggen voor de nieuwste film van Melissa McCarthey (The Starling) recent wat stof opwaaien. De film, die momenteel in de post-productiefase zit, zou namelijk zijn aangekocht enkel op basis van het script en een vier minuut durende ‘highlight reel’. Volgens Indiewire is de aankoop een voorbeeld van de moeite die partijen als Netflix doen om ten tijde van de coronacrisis aan originele content te komen.

Extraction is een van de producties van Netflix die al voor de uitbraak van het coronavirus is opgenomen en daardoor gewoon uit kan komen.
Bron: Netflix.

VOD groeide al langer in Nederland
Al voor de uitbraak van het coronavirus in Nederland zaten VOD-aanbieders in de lift. Zo groeide het marktaandeel van streamingdiensten, met name dankzij Netflix en Videoland, in 2019 naar bijna 16%. Daarbij bedroeg de gezamenlijke omzet bijna 350 miljoen. Uit het recent gepubliceerde Dutch TV-Video Market Report van Telecompaper blijkt verder dat Netflix met een aandeel van 11,3% in de top drie grootste tv-video aanbieders staat, samen met Ziggo (47,3%) en KPN (25,4%).

Klik hier voor een overzicht van alle geraadpleegde bronnen.