'Kijktijd VOD stijgt met 40% tijdens coronacrisis'

'Kijktijd VOD stijgt met 40% tijdens coronacrisis'

Foto: Glenn Carstens Peters / Unsplash


Sinds de afkondiging van maatregelen tegen de verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) is het rustig op straat: bioscopen, horeca en veel winkels zijn gesloten, evenementen zijn de komende tijd afgelast en een groot aantal Nederlanders werkt vanuit huis. Nieuwe cijfers van Stichting Kijkonderzoek laten zien door de maatregelen om binnen te blijven de televisie vaker (en langer) aanstaat. Voornamelijk het gebruik van VOD is de afgelopen periode flink gestegen.

Gedurende week 11 en 12 (9 tot en met 22 maart) keek men gemiddeld 225 minuten per dag televisie, een stijging van ruim 17% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Van deze 225 minuten werd er bijna een uur (51 minuten) naar VOD gekeken, ruim 40% langer dan in 2019. In vergelijking met 2018 stijgt het aantal kijkminuten van VOD zelfs met bijna 55%.

Naast VOD kijken mensen ook langer naar live televisie en spenderen ze meer tijd aan het terugkijken van bepaalde uitzendingen. Niet geheel verrassend zijn vooral nieuws- en actualiteitenprogramma’s momenteel erg populair (38% van alle kijktijd). Opvallend is dat het aantal kijkminuten van fictieprogramma’s (films en series) via lineaire tv licht terugliep (-4%).

Premium Video on Demand
Het toenemend aantal kijkminuten van VOD lijkt in tijden van gesloten bioscopen en filmtheaters voor producenten en distributeurs een klein lichtpuntje. Het is echter slechts een druppel een gloeiende plaat in vergelijking met wat er doorgaans verdiend wordt middels een ‘traditionele’ bioscooprelease (incl. bijbehorende window).

Desondanks heeft de coronacrisis en het sluiten van bioscopen geleid tot opvallende, zij het waarschijnlijk tijdelijke ontwikkelingen met betrekking tot de window. Zo hebben verschillende distributeurs inmiddels besloten om films vervroegd uit te brengen op PVOD (premium video on demand). Bij PVOD worden films vroegtijdig of tegelijk met een bioscooprelease uitgebracht voor een prijs van ongeveer €20,-. Onder andere The Way Back, The Invisible Man en Onward zijn hierdoor nu (in de Verenigde Staten) al thuis te zien. Dat deze experimenten over zullen waaien naar andere landen (waaronder Nederland) lijkt een kwestie van tijd. PVOD is voor distributeurs namelijk een veel aantrekkelijker verdienmodel dan films aanbieden via een externe streamingdienst zoals Netflix. Toch is dit laatste inmiddels ook gaande. Zo heeft Paramount, een van de laatste grote distributeurs die nog niet actief bezig is met het opzetten van een eigen VOD-dienst, de rechten van hun film The Lovebirds recent verkocht aan Netflix. De film zou in eerste instantie op 3 april in de Amerikaanse bioscopen verschijnen.

De originele releasedatum van The Lovebirds is inmiddels van de baan; binnenkort verschijnt de film op Netflix.
Bron: Paramount Pictures / Netflix.

Bioscoopsector China krabbelt op
In China lijkt de coronacrisis inmiddels over haar hoogtepunt heen. Eerder deze week openden zo’n 600 tot 700 bioscopen, voornamelijk buiten de grote steden, voor het eerst weer hun deuren. Grote ketens zijn vooralsnog gesloten. Voor exploitanten liggen er de komende tijd twee grote, lastige uitdagingen in het verschiet: het publiek laten inzien dat het weer veilig is om de bioscoop te bezoeken en distributeurs overtuigen dat er genoeg (potentieel) publiek is om nieuwe films uit te brengen. Om deze vicieuze cirkel te doorbreken heeft het Film Bureau in China (onderdeel van de Communistische Partij) besloten om oude blockbusters, waaronder Wolf Warrior 2 en The Wandering Earth, opnieuw uit te brengen in de bioscoop. Ook zullen er een aantal Hollywoodfilms opnieuw te zien zijn, waaronder Avatar, Inception en de vier Avengers-films. Nieuwe Hollywoodfilms, waaronder Little Women, 1917 en Sonic the Hedgehog, die alle drie in februari uit hadden moeten komen, staan momenteel nog in de ijskast. Het is nog niet duidelijk of en wanneer deze nu in China zullen worden uitgebracht.

Bronnen:

The Hollywood Reporter
NRC
Screen Junkies
Stichting KijkOnderzoek (SKO)
Variety