Onderzoeken uitgevoerd door Filmonderzoek Nederland
Hieronder vind je een overzicht van onderzoeken die Filmonderzoek Nederland heeft uitgevoerd en die gepubliceerd mochten worden. Uiteraard zijn er in het archief van Filmonderzoek Nederland meer onderzoeksrapporten en publicaties beschikbaar, ook van externe partijen en afstudeerders. Ben je op zoek naar een specifiek onderzoek of onderzoeken over een bepaald thema? Neem dan contact op via info@filmonderzoek.nl.
New Cinema
Een verslag over de conferentie New Cinema die eind 2019 plaatsvond (also available in English).
Bioscopen en online ticketverkoop: de stand van zaken
Een analyse van de mogelijkheden van online ticketverkoop en stoelkeuze bij Nederlandse bioscopen en filmtheaters.
De customer journey van de bioscoopbezoeker - deel 2
Een kwantitatief onderzoek naar de klantreis van de Nederlandse bioscoopbezoeker.
De customer journey van de bioscoopbezoeker - deel 1
Een kwalitatief onderzoek naar de klantreis van de Nederlandse bioscoopbezoeker (uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction).
Event Cinema
Een onderzoek naar de nationale en internationale trends en ontwikkelingen wat betreft Event Cinema.
55-plussers in de bioscoop
Een kwalitatief onderzoek naar bioscoopbezoek in de derde levensfase.
Invloed streaming op filmtheaterbezoek
Onderzoek naar de mate van de kannibalisatie van Filmthuis (Picl) op het filmtheaterbezoek.
Hoe kijkt Nederland thuis naar films?
Een kwantitatief onderzoek naar de Nederlandse thuiskijker.
Jong publiek in de bioscoop
Een onderzoek van de bioscoopbeleving van jongeren en jongvolwassenen.
De toekomst van cinema
Een verslag over het congres Cinema2020 (alleen beschikbaar in het Engels).
Digitale cinema en de toekomst
Onderzoek naar best practices in een veranderende filmsector.
Digitale cinema in Nederland - deel 2
Een onderzoek naar de effecten van de digitalisering voor de Nederlandse filmindustrie. Een vervolg op het onderzoek uit 2012.
Het publiek en de Nederlandse speelfilm
Een verkenning van de nationale markt.