AMC en Universal sluiten opvallende deal: theatrical window gaat naar 17 dagen, gevolgd door PVOD-release

AMC en Universal sluiten opvallende deal: theatrical window gaat naar 17 dagen, gevolgd door PVOD-release

Foto: Guneet Jassal / Unsplash


De relatie tussen de Amerikaanse bioscoopketen AMC Theaters en distributeur Universal Pictures was de afgelopen maanden op z’n zachtst gezegd bekoeld. Dit alles had te maken met de beslissing van Universal om de film Trolls World Tour gelijktijdig in zowel de bioscoop (voor zover dat mogelijk was) als op Premium Video On Demand (PVOD) uit te brengen. Via deze dienst konden Amerikanen de film voor een bedrag van 20 dollar thuis bekijken. AMC vond deze keuze onacceptabel en besloot films van Universal niet langer in de bioscoop te vertonen. Lange tijd was het stil tussen de twee partijen, maar inmiddels lijken de bioscoopketen en distributeur elkaar weer gevonden te hebben. Samen maakten ze nieuwe afspraken over de toekomst van de theatrical window. 

Kort gezegd komt de deal erop neer dat de lengte van de theatrical window wordt verkort van 90 naar 17 dagen. Dat biedt AMC (en andere bioscoopketens) de mogelijkheid om films van Universal tweeënhalve week exclusief te vertonen. Na deze periode heeft de distributeur de keuze om een film uit te brengen op PVOD. Om deze thuis te kunnen bekijken, zal men naar alle waarschijnlijkheid ongeveer 20 dollar moeten betalen. Dit bedrag is vergelijkbaar met de prijs van twee bioscoopkaartjes. Indien Universal kiest voor een release op PVOD zal de film tegelijkertijd te zien blijven in de bioscoop. Hiermee krijgen mensen dus de keuze om een nieuwe film te bekijken op de manier die zij het prettigst vinden (thuis of in de bioscoop), voor ongeveer hetzelfde bedrag. Een ander bijzonder aspect van de deal is dat AMC zal meedelen in de winst van een eventuele PVOD-release: volgens CNBC en The Hollywood Reporter zal de bioscoopketen gedurende de eerste 90 dagen ongeveer 10% van elke ‘rental’ ontvangen. In het verleden werden de opbrengsten van een PVOD-release doorgaans verdeeld tussen de distributeur (80%) en het platform waarop een film te zien is (20%).

Verwacht overigens niet dat het nu opeens mogelijk wordt om blockbusters als No Time to Die al na drie weken thuis te kunnen kijken. Universal heeft aangegeven dat een vervroegde release op PVOD alleen van toepassing zal zijn op films die na 17 dagen weinig publiek meer trekken. Daarnaast geldt de deal momenteel enkel in de Verenigde Staten. Vooralsnog lijkt de situatie in andere gebieden niet te veranderen, al gaan AMC en Universal nog in gesprek over een mogelijke invoer van deze strategie voor vestigingen van AMC in Europa en het Midden-Oosten.

Versterkende werking van een exclusieve bioscooprelease
De discussie tussen bioscopen en distributeurs over de lengte van de theatrical window is al jaren gaande. Over het algemeen hebben bioscopen het recht om een nieuwe film ongeveer 90 dagen exclusief te vertonen. Dit verschilt overigens wel enigszins per film en per land. Zo is in Frankrijk de lengte van de theatrical window bij wet vastgesteld, in Nederland worden deze afspraken gemaakt door de markt. Voorlopig lijkt het erop dat er nog niet getornd gaat worden aan deze constructie. Zelfs op dit moment, nu distributeurs door de coronacrisis veel inkomsten mislopen, wordt er buiten de Verenigde Staten zelden gebroken met de theatrical window. Dit geeft aan hoeveel belang er nog steeds wordt gehecht aan een exclusieve bioscooprelease, waarmee distributeurs de hype rondom een film afgebakend op kunnen bouwen. Daarnaast zorgen films met langere theatrical windows mogelijk ook voor meer opbrengsten in een later stadium (VOD, EST etc.), zo blijkt uit onderzoek. Het grote belang van het behoud van de traditionele theatrical window wordt ook benadrukt door UNIC, de Europese belangenorganisatie voor bioscopen en filmtheaters.

De toekomst
De deal tussen AMC en Universal is een kleine stap naar een nieuwe visie op het windowmodel, waarin flexibiliteit een veel grotere rol zal spelen. Momenteel zijn bioscopen echter vooral bezig het hoofd boven water te houden. Exclusieve content is daarbij hard nodig. Het vermoeden is dat de windowdiscussie pas weer echt ter sprake komt na de komst van een vaccin tegen het coronavirus en de garantie dat mensen zich weer volledig vrij mogen bewegen. Aan de andere kant is met deze deal de hoop ontstaan dat Universal snel weer films zal uitbrengen in de bioscoop.

Bronnen:

Deadline
Variety
UNIC