Foto: Glenn Carstens Peters / Unsplash
Windows, de tijd die er zit tussen een bioscooprelease en de fysieke en online verkoop van films, blijft in de Nederlandse filmindustrie een belangrijk onderwerp van gesprek. Al tijden is er onder bioscoopexploitanten enige vrees dat windows in de toekomst korter zullen worden, met name door de explosieve groei aan streamingdiensten. Is deze vrees terecht? De European Audiovisual Observatory (EAO) deed een analyse naar windows in Europa en kwam tot een aantal verrassende conclusies.
Voor de analyse zijn bijna 2.000 succesvolle bioscoopfilms onder de loep genomen die tussen 2014 en 2018 zijn uitgebracht in vijf Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Het gaat hier weliswaar om slechts 15% van alle uitgebrachte films, maar gezamenlijk waren deze goed voor 40% van het totale bioscoopbezoek.
Volgens de EAO hebben windows in de onderzochte landen een gemiddelde lengte van ruim 18 weken. Nederland en het Verenigd Koninkrijk hanteren de kortste windows, terwijl men in Duitsland het langst moet wachten voordat een film fysiek of online te koop is. De verschillen zijn echter klein. Ook blijkt dat het bioscoopbezoek in landen met de kortste windows de afgelopen jaren het sterkst toenam, maar of er daadwerkelijk een verband bestaat tussen het bioscoopbezoek en de lengte van windows wordt in de analyse niet duidelijk.
Amerikaanse windows worden steeds korter
Uit ander onderzoek (van NATO) blijkt dat de gemiddelde lengte van windows in de Verenigde Staten ruim 12 weken is. Dit suggereert dat films in de Verenigde Staten over het algemeen ruim anderhalve maand na een bioscooprelease eerder fysiek en online te koop zijn dan in Europa. Daarnaast is er in de Verenigde Staten een duidelijke trend zichtbaar: sinds 2012 nam de gemiddelde lengte van windows af met bijna 5 weken. Helaas geeft de analyse van EAO geen inzicht in soortgelijke trends in Europa.
De toekomst
Het blijft voorlopig gissen hoe de lengte van windows zich gaat ontwikkelen over de komende jaren, al lijkt het logisch dat er met de komst van steeds meer VOD-diensten iets gaat veranderen. Zo ontstond er vorig jaar al ophef toen Netflix besloot Roma in bioscopen uit te brengen terwijl de film al op hun eigen streamingdienst te zien was. Dit jaar brengt Netflix wederom films naar de Nederlandse bioscopen: The Irishman, Marriage Story en The Two Popes. Evenals Roma zijn dit films van én met grote namen uit de industrie (Martin Scorsese, Noah Baumbach, Anthony Hopkins etc.). In hoeveel bioscopen en hoe lang deze films straks te zien zullen zijn is op dit moment nog niet bekend.
Dit artikel is ook gepubliceerd op de website van Holland Film Nieuws.
Bron: European Audiovisual Observatory.