Waarom blijven bioscopen populair?

Waarom blijven bioscopen populair?

Foto: Jens Kreuter / Unsplash
Netflix is inmiddels een aantal jaar beschikbaar in Nederland en er wordt massaal gebruik van gemaakt. Toch gaat dit niet ten koste van het aantal bioscoopbezoeken: dat is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Hoe komt dit? Lisanne Wieringa van NU.nl schreef er een artikel over met een bijdrage van Filmonderzoek Nederland. Uit het artikel van NU.nl: Bioscopen worden luxueuzer Daarnaast doen veel bioscopen en filmtheaters aan vernieuwing om de bezoeker een betere beleving te geven, zegt onderzoeker Koen de Groot van Filmonderzoek Nederland. De uitgebreide horecapunten zijn hier een voorbeeld van. “In plaats van uit alleen cola en popcorn, kun je nu uit ontelbare soorten snoep en allerlei speciaalbieren kiezen.” En terwijl Netflix en andere streamingdiensten vooral door individuen worden bekeken, blijft de bioscoop een sociaal uitje. De bioscoop concurreert dan ook met uitjes zoals het theater of de poppodia. Bioscoopexploitanten spelen daarop in door evenementen als voetbalwedstrijden of seizoensfinales van bekende series uit te zenden. “Een bioscoopbezoek is relatief goedkoop en makkelijk”, zegt De Groot. Toch houden bioscoopexploitanten Netflix en soortgelijke diensten met een schuin oog in de gaten. Vorig jaar verscheen Roma al op de streamingdiensten op hetzelfde moment dat de film in de bioscoop verscheen. Dit tot grote onvrede van de bioscoopexploitant. “Er heerst enige angst dat de tijd tussen het verschijnen van een nieuwe film in de bioscoop en op de streamingdiensten korter wordt”, zegt De Groot. De exploitanten zijn bezorgd dat dat in de toekomst ten koste zou kunnen gaan van het bezoekersaantal. “Maar of dit ook werkelijk veel invloed gaat hebben op het bioscoopbezoek is koffiedikkijken”, zegt De Groot. Lees hier het volledige artikel.