Trailers en mond-tot-mondreclame spelen de belangrijkste rol in het verkrijgen van informatie voor de uiteindelijke filmkeuze. Dit blijkt uit twee recentelijk verschenen onderzoeken naar de kanalen die filmkijkers gebruiken voor het vinden van informatie over films.
Volgens een studie van Google getiteld “Behind the Box Office: What Influences the Films We See”, spelen trailers de belangrijkste rol in de informatievoorziening van bioscoopbezoekers (39%), gevolgd door informatie over de cast (11%) en de mening van anderen (8%). Deze resultaten gaan echter wel alleen over bioscoopbezoekers die videosites gebruiken voor het verkrijgen van informatie over films. Voor deze studie heeft Google met behulp van Millward Brown Digital bijna twee jaar aan zoekdata geanalyseerd. Download hier de volledige infographic van de onderzoeksresultaten.
Volgens een studie genaamd “Les Jeunes et le Cinéma” van het CNC (Centre National du Cinéma) speelt mond-tot-mondreclame een veel grotere rol dan blijkt uit Google’s onderzoek. Hoewel over het algemeen delen van trailers op de televisie het belangrijkst zijn voor bioscoopbezoekers (51,6%), komt de mening van anderen op de tweede plaats (47,5%). Voor bezoekers van 15 tot 24 jaar is dit zelfs het belangrijkste kanaal (58,6%). Verder verkrijgen jongeren meer dan bioscoopbezoekers in het algemeen hun informatie over films middels trailers, het internet en filmposters, en juist minder middels recensies, artikelen en de radio. De studie gaat verder tevens in op de keuzes die jongeren (15-24 jaar) maken in hun bioscoopbezoek. Voor dit onderzoek zijn met behulp van Harris Interactive gedurende een jaar enquêtes afgenomen onder enkele duizenden respondenten. Download hier de volledige presentatie van de onderzoeksresultaten.
De informatievoorziening van bioscoopbezoekers is ook onderzocht door Stichting Filmonderzoek in Bioscoopmonitor 2013/2014. Het artikel over dit onderzoek vindt u hier. De volledige Bioscoopmonitor 2013/2014 kunt u hier downloaden.