The Lion King binnen één maand naar 2 miljoen bezoekers

The Lion King binnen één maand naar 2 miljoen bezoekers

Foto: The Lion King / © Disney 2019


Het succes van The Lion King lijkt grenzeloos. Nadat de film er binnen twee weken in slaagde 1 miljoen bezoekers te trekken in Nederland, is nu ook de magische grens van 2 miljoen bezoekers doorbroken. Dit maakte de distributeur vandaag bekend. Hiermee sneuvelt het het oude record, dat jarenlang in handen was van Spectre. We zetten de grootste successen uiteen.

In de afgelopen tien jaar werden slechts vijf films lid van de ‘club van 2 miljoen’: Gooische Vrouwen 2, de James Bond-films Skyfall en Spectre, Bohemian Rhapsody en nu dus de remake van The Lion King. Vier jaar lang was Spectre de film die het snelste de 2 miljoen wist te bereiken; voorganger Skyfall had twee extra dagen nodig.


The Lion King bereikt deze mijlpaal al na 27 dagen: een nieuw record. Wat verder opvalt is dat de film het nu nog bijna even goed doet als in de eerste weken van release: de film haalde de eerste 1 miljoen bezoekers in 12 dagen, waarna het slechts 15 dagen duurde voordat de grens van 2 miljoen bezoekers werd bereikt. Ter vergelijking: Spectre deed dit in respectievelijk 17 en 45 dagen.

Waar het totale aantal bezoekers van The Lion King op uit gaat komen is nog lastig te voorspellen, maar zeer waarschijnlijk zullen beide James Bond-films hun plekje moeten afslaan. Wellicht zal zelfs het record van de originele The Lion King worden verbroken: deze film trok in 1995 in Nederland ruim 2,5 miljoen bezoekers en is de op-een-na best bezochte film van de afgelopen vijfentwintig jaar.


Succesvolle films uitgebracht vóór 2010 zijn in dit verhaal niet meegenomen, omdat hiervan de exacte bezoekersaantallen niet beschikbaar zijn.

Voorlopige cijfers 13 augustus 2019, correcties/wijzigingen voorbehouden. Exclusief re-releases.

Bronnen:
Jaarverslagen NVBF 2010-2018
© Maccsbox – NVBF, FDN The Netherlands