foto: © Rakuten
Het Japanse Rakuten, dat vooral bekend staat als webwinkel, investeert momenteel veel in VOD-diensten. Dit doen ze ook in Nederland. Sinds maart hebben mensen de mogelijkheid om films te huren en te kopen via hun tVOD-dienst Rakuten TV. Momenteel legt de dienst het qua populariteit nog af tegen Netflix, Disney+ en Videoland. Daar zou echter verandering in kunnen komen, want Rakuten TV gaat starten met aVOD (advertising-based Video On Demand).
Dit maakte Rakuten TV oprichter en CEO Jacinto Roca recentelijk bekend tijdens Mipcom, de internationale televisie- en programmabeurs die jaarlijks plaatsvindt in Cannes. De aVOD-dienst zal geleidelijk uitgerold worden in alle Europese landen waar Rakuten TV actief is. Welke landen de dienst als eerste gaan aanbieden is nog onbekend. Met aVOD krijgt men straks toegang tot verschillende sportuitzendingen en nieuwszenders zonder ervoor te betalen. Ook wordt het huidige aanbod aan films uitgebreid met gratis series en documentaires. Deze zullen wel onderbroken worden door reclames. Een van de eerste dingen die te zien zal zijn is Matchday – Inside FC Barcelona: een documentaire over de Spaanse voetbalclub. John Malkovich deed voor de documentaire de voice-over.
Tubi
Of de dienst veel kans slagen heeft is afwachten. Tot nu toe zetten bedrijven vooral in op sVOD en tVOD, met YouTube als grote uitzondering. Overigens is Rakuten TV niet de enige die gaat starten met aVOD in Europa: zo start de Amerikaanse streamingdienst Tubi begin 2020 met een eigen aVOD-dienst in het Verenigd Koninkrijk, waarna andere Europese landen zullen volgen.
Bronnen:
Broadband TV News
Variety