'Onderzoek naar effecten coronavirus op bioscoopbezoek ouderen verdeeld'

'Onderzoek naar effecten coronavirus op bioscoopbezoek ouderen verdeeld'

Foto: Lapandr / Adobe Stock


Bioscopen – en dan met name filmtheaters – zijn erg populair onder ouderen. Al dan niet geholpen door de vergrijzing steeg het marktaandeel van 65-plussers de afgelopen vijf jaar sterk, zo blijkt uit de nieuwe Bioscoopmonitor. Inmiddels leven we echter in andere tijden. Bioscopen zijn weliswaar weer open, maar vooralsnog moet het aantal bezoekers aan een filmvoorstelling beperkt blijven tot 30. Anderhalve meter afstand houden blijft daarbij het devies. Vanaf juli geldt er, zolang er afstand gehouden kan worden, geen maximum aantal bezoekers meer. Dat geeft grote bioscopen iets meer ademruimte. Het blijft echter afwachten wanneer het publiek weer in groten getale terugkeert. Jongeren zullen de bioscoop waarschijnlijk snel weer weten te vinden. Maar hoe zit dat mensen die vatbaarder zijn voor het coronavirus, zoals ouderen?

Niet alleen in Nederland zijn bioscopen populair onder ouderen; ook in Amerika vormen oudere bioscoopbezoekers een steeds belangrijkere doelgroep. Hollywood speelt daar slim op in en bracht, met succes, in de afgelopen tien jaar verschillende films uit die zich expliciet richten op een ouder publiek (The Best Exotic Marigold Hotel, Book Club, Hope Springs). In 2019 bestond het Amerikaanse bioscooppubliek voor 41% uit bezoekers van 40 jaar en ouder, aldus de Motion Picture Association of America (MPAA). Nieuw onderzoek van Dynata, dat onder andere plaatsvond in Nederland, suggereert echter dat de meerderheid van deze groep (generatie X en de babyboomers) voorlopig nog niet van plan is om terug te keren naar de bioscoop. Een meerderheid van de jongeren (generatie Z; 60%) lijkt een bioscoopbezoek binnen aanzienbare tijd juist wel te zien zitten.

Nieuw onderzoek van Dynata suggereert dat de bereidheid om terug te keren naar de bioscoop sterk verschilt per generatie.

Effect op de programmering
Volgens wetenschappers van Ampere Analysis, die de data van Dynata gebruikten om aanvullend onderzoek te doen, zal het bioscoopbezoek na de coronacrisis vooral gedreven worden door jongeren. Deze groep zal naar verwachting verantwoordelijk zijn voor 65% van alle omzet. Dit kan serieuze gevolgen hebben voor het aanbod aan nieuwe films. Zo zou het goed kunnen dat er in de komende maanden meer actiefilms, komedies, thrillers en horrorfilms worden vertoond en dat cross-over titels, historische films en arthouse producties voorlopig op de plank blijven liggen. Volgens Stuart Ford, CEO van productiebedrijf ACG Studios, zijn er al signalen dat er achter de schermen druk wordt geschoven met releasedata van bepaalde typen films.

Ouderen hebben helemaal geen angst om te gaan, aldus Atom Tickets
Overigens is het nog maar de vraag of ouderen daadwerkelijk van plan zijn om de bioscoop te mijden. Onderzoekers van Atom Tickets komen op basis van eigen onderzoek namelijk tot hele andere conclusies: de mate waarin iemand bereid is om na de coronacrisis weer naar de bioscoop te gaan hangt niet (alleen) samen met zijn of haar leeftijd, maar is vooral afhankelijk van de mate waarin hij of zij vóór de uitbraak van het coronavirus naar de film ging. Zo kwam uit de resultaten naar voren dat een grote meerderheid (77%) van de frequente bezoekers (zowel jong als oud) graag binnen aanzienbare tijd weer terug wil keren.

Bron: The Hollywood Reporter