Netflix deelt steeds vaker data

Netflix deelt steeds vaker data

Foto: © Netflix


Als het gaat om bezoek- en recettecijfers van bioscopen wereldwijd is er een zee aan informatie beschikbaar. Vrijwel dagelijks worden er online cijfers over gepubliceerd. Datzelfde kan niet gezegd worden over VOD-diensten. Gezien de stevige concurrentiestrijd brengen partijen nauwelijks informatie naar buiten als het gaat om kijkcijfers. Met name Netflix blijft op dit vlak erg gesloten. Voor een indicatie van het kijkgedrag is men daarom vaak aangewezen op marktonderzoeksbureaus zoals het Amerikaanse Nielsen. Dit jaar lijkt daar echter langzaam verandering in te komen.

Zo publiceerde Netflix in januari plots specifieke kijkcijfers van de film Bird Box in hun aandeelhoudersrapport. Vanaf mei dit jaar zijn ze zelfs gestart met het wekelijks publiceren van top 10 lijsten van de best bekeken films, series en documentaires in het Verenigd Koninkrijk. Een aantal dagen geleden kwam de streaminggigant met de meest specifieke data tot nu toe: een overzicht van de best bekeken films en series wereldwijd. Wat blijkt: vooral Stranger Things en Bird Box waren immens populair. Daarnaast wisten ook Spaanse series veel kijkers te trekken.

Best bekeken films op Netflix tussen oktober 2018 en september 2019
Miljoenen views
1.Bird Box80
2.Murder Mystery73
3.Triple Frontier52
4.The Perfect Date48
5.Tall Girl41
6.The Highwaymen40
7.Secret Obsession40
8.Always Be My Maybe32
9.Otherhood29
10.Fyre20
Bron: Netflix

Best bekeken series op Netflix tussen oktober 2018 en september 2019
Miljoenen views
1.Stranger Things64
2.The Umbrella Academy45
3.La Casa de Papel44
4.You40
5.Sex Education40
6.Our Planet33
7.Unbelievable32
8.Dead to Me30
9.When They See Us25
10.Elite20
Bron: Netflix


Starters, watchers en completers
Nu is natuurlijk de vraag wat precies verstaan wordt onder een ‘view’. Volgens Netflix gaat het daarbij om huishoudens die minimaal 70% van een film of aflevering van een serie hebben gezien. Deze groep krijgt van Netflix het label ‘watchers’. Daarnaast hanteert Netflix nog twee categorieën: ‘starters’ en ‘completers’. Bij starters gaat het om huishoudens die twee minuten hebben gezien van een film of aflevering van een serie. Of het hier gaat om minimaal twee minuten of een gemiddelde wordt niet omschreven. Ook is niet duidelijk of het gaat om de éérste twee minuten of om twee minuten op een willekeurig moment. Completers zijn volgens Netflix huishoudens die minstens 90% van een film of een seizoen van een serie hebben gezien.

Uit een brief die naar een parlementaire commissie in het Verenigd Koninkrijk is gestuurd blijkt dat Netflix het kijkgedrag van starters en completers gebruikt om producenten en regisseurs op de hoogte te houden hoe hun film of serie presteert. Dit gebeurt altijd op twee momenten: na 7 en 28 dagen sinds release. Volgens The Verge (een nieuwsplatform voor technologie) blijkt uit eerdere rapporten van Netflix dat het gedrag van starters en completers waarschijnlijk ook bepaalt of een film of serie wel of niet een vervolg krijgt.

El Camino
Wanneer Netflix opnieuw lijsten gaat publiceren van de best bekeken films en series is nog onduidelijk, al zal één titel er dan zeer zeker in staan: El Camino. De film, die een vervolg is op de hitserie Breaking Bad, is in het eerste weekend sinds release al door 6,5 miljoen huishoudens bekeken. Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat de meeste kijkers tussen de 18 en 34 jaar oud zijn.

Middels het publiceren van cijfers lijkt Netflix zich dus te ontwikkelen tot een iets transparantere organisatie. Of ze in de toekomst nog meer informatie gaan vrijgeven blijft echter voorlopig onduidelijk.

Bronnen:

Het Britse parlement
The New York Times
Variety
The Verge