Minder transparantie in de filmindustrie: tijdelijke trend of nieuwe norm?

Minder transparantie in de filmindustrie: tijdelijke trend of nieuwe norm?

Foto: StockSnap / Pixabay


Voor de komst van VOD zag het filmlandschap er zeer overzichtelijk uit. Met behulp van gedetailleerde box office informatie aangevuld met verkoopcijfers van dvd’s en blu-rays was een goed beeld te vormen van trends in de markt.

De laatste jaren is het thuiskijken van films op dvd’s en blu-rays bijna volledig verdrongen door VOD-diensten. Voor de meeste van deze diensten gelden abonnementskosten i.p.v. dat men betaalt per film. Met de groeiende populariteit van deze diensten werd ook een nieuwe trend zichtbaar: gedetailleerde kijkcijfers werden niet langer getoond.

Een groot gemis, want sindsdien is het niet langer inzichtelijk hoe films presteren op VOD-diensten en het lijkt erop dat hier voorlopig niet snel verandering komt. Dat maakt het voor investeerders, filmmakers, journalisten etc. steeds moeilijker grip te houden op de markt. Deze leemte is enigszins op te vangen door analyses van marktonderzoekbureaus, maar dit geeft enkel een globaal beeld van de ontwikkelingen.

Is er nog een weg terug naar meer transparantie van de markt? Zullen VOD-diensten wel meer informatie gaan delen als de concurrentie onderling heviger wordt? Kan Europese wet- en regelgeving nog een rol gaan spelen? De toekomst zal het leren.

Lees verder: Bloomberg