Minder lineair televisiekijken onder Netflix-abonnees

Minder lineair televisiekijken onder Netflix-abonnees


Nederlandse Netflix-abonnees kijken minder vaak lineaire televisie dan huishoudens zonder Netflix. In tegenstelling tot de Verenigde Staten is in Nederland echter nog geen dalende televisiepenetratie te zien. Dit blijkt onder meer uit cijfers van het Telecompaper Consumer Panel.

Eén op de zeven Nederlandse huishoudens had in het tweede kwartaal van 2015 een Netflix-abonnement. Deze abonnees kijken bijna een derde minder live televisie dan huishoudens zonder Netflix-abonnement. Daarentegen kijken abonnees juist vaker programma’s terug via de televisie zelf en kijken zij vaker videocontent via internet of middels downloads en dvd.

Desondanks is, in tegenstelling tot de Verenigde Staten, de televisiepenetratie in Nederland de afgelopen jaren toegenomen. Momenteel heeft 7% van de 20- tot 29-jarigen en slechts 1% van de 65- tot 80-jarigen geen tv-aansluiting. Als alternatief voor cord cutting, het stopzetten van een regulier televisie-abonnement, is er tegenwoordig ook een aanbod aan zogenaamde skinny bundels. Deze bundels bevatten alleen de meest bekeken zenders voor een beperkt bedrag.