Met 30,8 miljoen bezoekers en een minieme stijging van 0,8 procent ten opzichte van 2012 was 2013 een alleszins redelijk jaar voor bioscopen, filmtheaters en arthouses. De best bezochte film was Despicable Me 2. De film met de hoogste kassa-opbrengst was The Hobbit: The Desolation of Smaug in 3D. De Nederlandse film met de meeste bezoekers was Verliefd op Ibiza. De best bezochte documentaire was De Nieuwe Wildernis.
Dit maakte Wilco Wolfers, voorzitter NFC en NVF, gisteren bekend in Pathé Tuschinski, Amsterdam bij de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs en Film Producenten Nederland.
In 2013 werden in totaal 30.799.363 bezoeken aan Nederlandse bioscopen, filmtheaters en arthouses geregistreerd (2012: 30.559.577 bezoeken). De totale box office kwam uit op 249.374.533 euro. Bioscoopbezoek blijft met een gemiddelde ticketprijs van 8,10 euro (2012: 8,00 euro) de goedkoopste vorm van vrijetijdsbesteding.
Nummer één in de Top 20 over 2013 was The Hobbit: The Desolation of Smaug met een recette van ruim 8,1 miljoen euro. De Nederlandse productie Verliefd op Ibiza trok meer dan 710 duizend bezoekers en staat met een omzet van 5,8 miljoen euro op de vierde plaats in de algemene Top 20 en de eerste plaats in de Top 30 Nederlandse film.
Bij de cijfers over het afgelopen jaar moet wederom rekening gehouden worden met een vergroting van de capaciteit: Het totaal aantal stoelen groeide met ruim 3.000 tot bijna 137.000. De bezettingsgraad (aantal malen dat een stoel per jaar verkocht wordt) daalde daarmee wederom. De gemiddelde entreeprijs steeg miniem met ruim 1% tot € 8,10, waardoor de totale recette steeg naar 249,3 miljoen euro. Deze groei werd veelal bereikt in bioscopen die de afgelopen jaren zijn geopend. De meeste andere bioscopen kenden een daling van de bezoekersaantallen.
De arthouses en filmhuizen kenden een lichte daling met 1,5% naar 2.355.000 bezoekers. Dat gebeurde na het zeer succesvolle jaar 2012, waarin de Franse film Intouchables voor een grote toestroom naar de theaters zorgde. De best bezochte buitenlandse film in deze categorie theaters was La Grande Belezza met 92.850 bezoekers; de best bezochte Nederlandse film in arthouses en filmhuizen was De Nieuwe Wildernis met 101.285 bezoekers, gevolgd door Borgman met 66.266 bezoekers.
Voor de Nederlandse film was 2013 een heel goed jaar. Er werd een marktaandeel behaald van 20,5% (2012: 14,18 %). In totaal kwamen bijna 6,3 miljoen bezoekers (2012: 4,3 miljoen) voor Nederlandse films naar de bioscoop. 21 Nederlandse filmproducties behaalden in 2013 een resultaat van méér dan 100.000 bezoekers. Smoorverliefd, De Club van Sinterklaas, Bros’ Before Ho’s en Daglicht behaalden ieder meer dan 200 duizend bezoekers. Mees Kees Op Kamp, Soof en Mannenharten trokken elk meer dan 300 duizend bezoekers. Spijt! staat met meer dan 400 duizend bezoekers op de 3e plaats, na De Nieuwe Wildernis (2e) en Verliefd op Ibiza (1e). Vooral mainstream films en familiefilms presteerden goed. Nederlandse arthouse films weten nog steeds heel moeilijk het publiek in de filmhuizen te vinden.
De voorzitter van de NVB, mevrouw Winnie Sorgdrager riep de aanwezige filmmakers op na te denken over het feit dat Nederlandse arthousefilms zo weinig publiek trekken en daarnaast prees zij de ondernemingszin in de branche die door continu investeren in kwaliteit en nieuwe concepten zich grotendeels aan de crisis heeft weten te ontworstelen. Met name nieuwe geluidssystemen als Dolby-Atmos zijn belangrijke verbeteringen. Daarnaast voorzien bioscoopabonnementen als CineVille en Pathé-Unlimited blijvend in de behoefte van de frequente bioscoopbezoeker.
De bioscoop- en filmdistributiebranche ondersteunde in 2013 de producenten van Nederlandse films met een bijdrage van 2 miljoen euro uit het Abraham Tuschinski Fonds. In 2014 stijgt deze bijdrage naar 2,1 miljoen.
Kijk hier voor een compleet overzicht van de kerncijfers van 2013. Klik hier voor de Top 20 van alle films en de Top 30 van Nederlandse films.