‘Europese box office in 2019 boven de 7 miljard’

‘Europese box office in 2019 boven de 7 miljard’

Foto: Sebastiano Piazzi / Unsplash


De Europese bioscoopsector heeft momenteel weinig reden tot juichen: bioscopen mogen dan in een groot aantal landen weer open zijn, maar door strenge regels die de maximale zaalcapaciteit beperken komt het bezoek in veel gevallen slechts mondjesmaat op gang. Voor veel bioscopen en filmtheaters is de huidige situatie onhoudbaar. Hoe anders was de situatie in 2019, toen het bioscopen en filmtheaters juist enorm voor de wind ging. Nieuwe cijfers van de European Audiovisual Observatory blikken hierop terug.

2019 was niet alleen voor Nederlandse bioscopen en filmtheaters een zeer succesvol jaar; ook in andere Europese landen trok het bezoek ten opzichte van 2018 flink aan. In totaal groeide de Europese box office met 6,3% naar 7,2 miljard euro, het op een na beste resultaat sinds 2015. Ook het totaal aantal verkochte tickets groeide sterk, van 954 miljoen in 2018 naar meer dan een miljard in 2019 (+5,3%). In vergelijking met de overkoepelende tendens blijft Nederland over het algemeen constant, al zijn er her en der uitschieters.

In de meeste landen (21) steeg de box office ten opzichte van 2018. In absolute cijfers werd de groei voornamelijk aangejaagd door een omzetstijging in Duitsland (+ €125 miljoen, +13,9%), Frankrijk (+ €110 miljoen, +8,3%), Italië (+ €88 miljoen, +15,3%), Nederland (+ €35 miljoen, 11,3%) en Spanje (+ €29 miljoen, +5,0%). In het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Roemenië daalde de box office licht (met respectievelijk 1,4%, 4,0% en 1,0%). Net als in 2018 bestaat de top 5 EU-lidstaten met de meest verkochte tickets (absolute aantallen) uit Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje en Italië. De gemiddelde ticketprijs ligt in Nederland met € 9,14 boven het Europese gemiddelde (€ 7,20).

Amerikaanse films domineren de box office
Amerikaanse films trokken in 2019 flink meer bezoek: mede dankzij het succes van The Lion King (48,7 miljoen bezoeken) en Avengers: Endgame (41,0 miljoen) steeg het marktaandeel van dit type films van 62,6% naar 68,7%. Dit is het hoogste aandeel sinds 2013. Het marktaandeel van Europese films, dat de afgelopen jaren stapsgewijs toenam, kreeg een flinke tik en zakte met 3,5% terug naar ruim een kwart (25,7%). In totaal bestaat de top 20 best bezochte films voor 95% (19 titels) uit Amerikaanse films. Vier films slaagden erin meer dan dertig miljoen tickets te verkopen (2018: 1). Evenals eerdere jaren bestaat de top 20 voornamelijk uit franchises (sequels, spin-offs, prequels en reboots).

De Franse film Qu’est-ce qu’on a encore fait au Bon Dieu? was de best bezochte Europese titel en tevens de enige niet-Amerikaanse film in de top 20. Andere Europese films die in 2019 veel bezoek trokken waren Bohemian Rhapsody (8,0 miljoen), Downton Abbey (7,9 miljoen), Rocketman (6,5 miljoen) en Last Christmas (5,5 miljoen). Er staat geen Nederlandse titel in de lijst.

Kijkend naar de top 20 best bezochte titels in alle EU-lidstaten valt op dat de filmkeuze van het Nederlandse publiek grotendeels overeenkomt: 16 van de 20 films in het overzicht staan ook in Nederland in de top 20.

Bron: European Audiovisual Observatory