Entertainmentmarkt in 2010 opnieuw gedaald

Entertainmentmarkt in 2010 opnieuw gedaald


De entertainmentmarkt heeft in 2010 opnieuw forse dalingen laten zien. In totaal besteedden consumenten in 2010 bijna honderd miljoen euro minder aan de aanschaf van muziek, films, televisieseries en games. Daardoor daalde de omzet met bijna 11% tot 789 miljoen. Nederlandse film- en muziekproducties verkochten relatief goed.

Nationaal product
Ondanks de daling van de totale markt blijkt uit nadere analyse van de verkoopcijfers dat het nationale product relatief goed scoort. Successen waren er op muziekgebied voor Caro Emerald, Marco Borsato, Nick & Simon en Jan Smit. Zij voeren de top 10 van best verkochte albums aan. Op filmgebied was er succes voor de Nederlandse films De Storm, Oorlogswinter en Komt een Vrouw bij de Dokter.

Muziekmarkt
Het omzetaandeel uit de verkoop van digitale tracks en albums steeg van 5,7% naar 8%. De Nederlandse markt laat daarmee structureel een ander beeld zien dan vergelijkbare markten die eenzelfde aanbod kennen. Wereldwijd ligt het omzetaandeel uit digitaal rond de dertig procent. De muziekmarkt wordt dus nog steeds gedomineerd door fysiek product, waarbij de CD belangrijkste omzetmaker is. De afzet daarvan daalt echter gestaag. De totale omzet van de muziekmarkt daalde met 15,6%. Dit heeft inmiddels geleid tot direct verlies van werkgelegenheid.

Videomarkt
Blu-ray, dat vooral in trek is voor het segment speelfilms, heeft inmiddels een omzetaandeel van 10%. Dat gaat gepaard met prijsdalingen, waar de consument die wil genieten van een betere kwaliteit zijn voordeel mee kan doen. Desondanks is de totale markt in 2010 opnieuw gedaald.

Gamesmarkt
Het afgelopen jaar laat opnieuw een daling zien voor de gamesmarkt. Daarmee lijkt de eerder verwachte stabilisatie nog niet te zijn bereikt. Desondanks zijn de verwachtingen relatief gunstig. De introductie van Move en Kinect hebben immers voor nieuwe marktimpulsen gezorgd in het laatste kwartaal van 2010. Daarnaast wordt het belang van grote releases voor deze markt steeds duidelijker. De absolute kaskraker van 2010 was het recordbrekende Call of Duty/Black Ops. Verder blijken franchises zoals FIFA (WK voetbal) en Mario (Mario 25 jaar) uiterst succesvol.

Gelijk speelveld
Producenten en uitgevers van films en muziek willen niets liever dan het grootschalig ontsluiten van hun producten via het internet. Zij pleiten daarom al jaren voor een stringenter beleid als het gaat om het bestrijden van illegaal aanbod. Dat zal een zeer sterk positief effect hebben op de ontwikkeling van de legale distributie. Die wordt nu ernstig gehinderd doordat legale diensten moeten concurreren tegen gratis illegaal aanbod dat ongelimiteerd geconsumeerd mag worden. De effecten daarvan zijn jaar in jaar uit zichtbaar in de omzetcijfers van de legale markt. NVPI roept daarom opnieuw de overheid op om een doeltreffend beleid om het illegale aanbod op internet te bestrijden te ontwikkelen. Dat zal hand in hand gaan met de verdere ontwikkeling van de legale markt door de sector.

Bron: NVPI