Foto: © Disney 2019
Een aantal weken geleden verraste Disney vriend en vijand door de streamingdienst Disney+ te lanceren in Nederland. Tot 12 november hebben gebruikers hierdoor gratis toegang tot de gehele catalogus van Disney. Veel content ontbreekt echter nog, waaronder films van 20th Century Fox en nieuwe, zelfgeproduceerde films en series zoals The Mandalorian. Het is nog te vroeg om goed in te schatten wat voor impact Disney+ gaat hebben op andere streamingdiensten. Volgens nieuw onderzoek van het Algemeen Dagblad (AD) zal dit voorlopig echter gering zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de mensen (54%) de intentie heeft een Disney+ abonnement te nemen. Of het hier gaat om de betaalde versie of de gratis versie (die nu beschikbaar is), wordt uit de berichtgeving helaas niet duidelijk. Van deze mensen geeft de grote meerderheid (79%) aan hiervoor geen andere dienst op te zullen zeggen. Het kleine deel dat wel van plan is, heeft vooral Netflix op het oog. Geen verrassend resultaat, gezien de meerderheid van de Nederlanders Netflix als enige streamingdienst heeft.
Onderzoek naar VOD
Voor het onderzoek heeft het AD 24.000 mensen ondervraagd. De krant geeft echter weinig informatie over de uitvoering van het onderzoek en de samenstelling van de onderzoekspopulatie. Dat maakt het lastig de resultaten te generaliseren. We beschouwen deze resultaten daarom vooral als indicatief.
Binnenkort starten we zelf een kwantitatief onderzoek naar het gebruik van VOD onder Nederlanders van 16 jaar en ouder. Daarbij kijken we ook nadrukkelijk naar de invloed van streamingdiensten (zoals Disney+ en Apple TV+) op de frequentie van bioscoopbezoek.
Bron: Algemeen Dagblad