Foto: © Disney 2019
De lengte van theatrical windows is al jaren onderwerp van gesprek in de internationale filmindustrie. Al sinds het begin van deze eeuw is de tijd tussen een bioscooprelease en thuisverkoop- en verhuur heel langzaam korter aan het worden, maar door de komst van VOD-diensten die eigen content produceren lijkt dit proces nu in sneltreinvaart te komen.
Vooral Netflix lijkt zich niet veel aan te trekken van de (ongeschreven) regels omtrent windows. Zo bracht de VOD-dienst tot ongenoegen van bioscoopexploitanten de film Roma eind 2018 uit in een select aantal bioscopen terwijl de film ook thuis te bekijken was via de streamingsdienst. Ook dit jaar brengt Netflix een aantal films naar de Nederlandse bioscopen, waaronder The Irishman van Martin Scorsese en Marriage Story van Noah Baumbach. Dit keer wél met een exclusieve window, al duurt deze slechts enkele weken. Daarna zijn de films exclusief beschikbaar op Netflix. Apple TV+ heeft al aangegeven voor een aantal films, waaronder The Banker met Samuel L. Jackson, vergelijkbare plannen te hebben.
De plannen van Disney
Disney lanceert volgende maand ook een eigen VOD-dienst: Disney+. Alle ogen zijn daarom gericht op CEO Bob Iger en zijn plannen als het gaat om windows. Uit een interview dat The Hollywood Reporter had met een aantal kopstukken van Disney blijkt dat men voorlopig vasthoudt aan de huidige lengte van windows. Volgens Kathleen Kennedy, president van Lucasfilm (dat in 2012 werd overgenomen door Disney), behouden de films die geproduceerd worden voor de bioscoop een window van minimaal zes maanden. Dat is geen opvallende strategie, aangezien de meeste grote titels van Disney zeer succesvol zijn in bioscopen. Geen reden dus om te tornen aan de lengte van windows. De vraag is wel: wat gaat Disney doen met titels die het (onverwacht) niet goed doen in de bioscoop? Dat blijft voorlopig helaas nog onduidelijk.