Foto: Felix Mooneeram / Unsplash
“De traditionele theatrical window (van 90 dagen) past niet meer bij deze tijd.” Tot die conclusies komen Erik Lomis (United Artists), Chris Aronson (Paramount), Jim Orr (Universal) en Elissa Federoff (Neon) in een tafelgesprek over zowel het afgelopen jaar als de nabije toekomst. “Er zal een flexibeler model moeten komen waarbij per film beoordeeld wordt welk verloop op de verschillende distributiekanalen het beste aansluit.”
“Een flexibelere window is niet per se slecht nieuws voor bioscopen, want filmkijkers zijn lastig over een kam te scheren. Er zullen altijd mensen zijn die de bioscoopbeleving prefereren boven het thuiskijken, evenals mensen die nooit naar een bioscoop gaan. Daar kan een flexibele window beter op aansluiten.”
Over het openbaar maken van de box office van bioscoopfilms is men ook eensgezind: “dit moet in de toekomst gewoon blijven zoals het is.” “Dat Warner Bros. en Sony besloten om tijdens de coronapandemie dergelijke cijfers achterwege te laten moet geen gewoonte worden.” Iets wat bij VOD spijtig genoeg wel het geval is.
Bron: Variety