De invloed van PVOD op piraterij

De invloed van PVOD op piraterij

Foto: Christian Wiediger / Unsplash


Het was enigszins te voorspellen, maar nu blijkt ook uit onderzoek van het Britse MUSO dat Premium Video-on-Demand (PVOD) en andere exclusieve releases op VOD een duidelijk effect hebben op piraterij. Dat alles heeft te maken met de kwaliteit van de illegale streams en downloads. Of piraterij er ook populairder door wordt, is echter nog maar de vraag.

Simpel gezegd kun je illegale streams en downloads: camming en ripping. Camming is het stiekem opnemen van een film in een bioscoop via een camera of telefoon. Ripping is het digitaal omzetten van een film naar een ander bestandsformaatt. Rippen gebeurt zowel met DVD en Blu-ray’s als met met digitale versies van films die beschikbaar zijn via TVOD, EST en SVOD.

Uit een nieuwe analyse van onderzoeksbureau MUSO blijkt dat mensen die illegaal films kijken dit graag in goede (HD) kwaliteit willen doen. Hiervoor zijn ze bereid om enkele maanden te wachten en laten ze een cam-versie van een nieuwe bioscoopfilm liever links liggen. Dit zou tevens een reden kunnen zijn dat mensen er ook voor kiezen om de film voor eerst in de bioscoop te kijken, maar dat zal verder onderzoek moeten uitwijzen.

Met de komst van PVOD en andere exclusieve releases van films op VOD is dat wachten niet langer meer nodig en kan men zeer kort na de officiële release al films in hoge kwaliteit illegaal thuis bekijken. En dat is precies wat er nu gebeurt. Zo verscheen Wonder Woman 1984, slechts enkele minuten na de officiële release op HBO Max (en in een select aantal bioscopen), in hoge kwaliteit als download of stream op verschillende websites. Volgens MUSO was de film onder illegale kijkers immens populair.

Om dit verder te illustreren vergeleek MUSO het piraterijgedrag omtrent twee films: Birds of Prey en Tenet. Birds of Prey had weliswaar een exclusieve release in de bioscoop, maar verscheen als gevolg van de coronacrisis al een maand daarna op VOD. Tenet verscheen daarentegen pas maanden na de bioscooprelease op VOD (en DVD/Blu-ray). Onderstaande grafiek laat duidelijk zien dat een vroege digitale release (en daarmee dus ook de beschikbaarheid van illegale versies van hoge kwaliteit) duidelijk van invloed is op het aantal downloads.

Het aantal illegale streams 10 voor en 90 dagen na release. Een HD-release zorgt duidelijk voor de grootste piek. Bron: Muso

De uiteindelijk vraag is natuurlijk of kortere theatrical windows, PVOD en andere exclusieve releases op VOD bijdragen aan de populariteit van piraterij. Uit onderzoek van de Carnegie Mellon’s Initiative for Digital Entertainment Analytics – een onderzoeksgroep die in grote mate gefinancierd wordt door de Motion Picture Association of America om gericht onderzoek te doen naar piraterij – lijkt dat vooralsnog niet het geval te zijn. Door een film via PVOD (vervroegd) uit te brengen wordt deze uiteraard wel eerder illegaal bekijken, maar het totaal aantal illegale downloads/streams verandert niet veel. Anders gezegd: films met een exclusieve bioscooprelease en een lange theatrical window worden dus bijna net zoveel illegaal bekeken als films die gelijk online komen (via bijvoorbeeld PVOD), enkel de piek van het aantal downloads ligt op een ander moment.

Bron: Torrentfreak