De customer journey van de bioscoopbezoeker - deel 2

De customer journey van de bioscoopbezoeker - deel 2

Foto: Christian Chen / Unsplash


Eind 2018 begonnen we aan een grootschalig onderzoek naar de customer journey van de Nederlandse bioscoopbezoeker. Dat begon met een kwalitatief deel dat in opdracht van ons door Motivaction is uitgevoerd. De resultaten van dat onderzoek hebben we vervolgens zelf getoetst onder het Nederlands bioscooppubliek aan de hand van een enquête. De resultaten van dit kwantitatieve vervolgonderzoek zijn nu beschikbaar.

In het onderzoek hebben we nauwkeurig gekeken naar de verschillende stappen die mensen nemen tijdens hun bioscoopbezoek. Dit proces begint met het eerste moment dat men bewust of onbewust in aanraking komt met bioscoopfilms. Vervolgens volgt een actief zoekproces en maken mensen een keuze voor een bioscoop of filmtheater. Uiteindelijk volgt het daadwerkelijke bezoek. Uit het onderzoek wordt meer duidelijk over de manieren waarop mensen belangrijke keuzes maken, hoe ze beïnvloed worden in deze keuzes en hoe ze hun uiteindelijke bezoek ervaren.

Zo blijkt onder andere dat word of mouth nog steeds een zeer grote rol speelt in de manier waarop mensen in aanraking komen met film. Ook hebben steeds minder mensen een uitgesproken voorkeur voor 3D-films.

Benieuwd naar alle resultaten? Lees of download het rapport hier.