De bioscoopbeleving moet ‘premium’ worden

De bioscoopbeleving moet ‘premium’ worden

Foto: Joshua Eckstein / Unsplash


Deze week werd bekend dat 27% van het Amerikaanse bioscooppubliek de blockbuster Godzilla vs. Kong heeft bekeken in een Premium Large Format (PLF), zoals IMAX en Dolby Cinema. Gemiddeld genomen ligt dit aandeel rond de 15%. Ook in andere landen, zoals China en Japan, zijn IMAX-voorstellingen razend populair. Bezoekers lijken dus steeds meer waarde te hechten aan een ‘premium’ filmbeleving.

De laatste jaren hebben bioscopen al flink geïnvesteerd in de bioscoopervaring. Zo zijn er in Nederland in korte tijd een groot aantal zalen ingericht met IMAX, Dolby Cinema, 4DX/MX4D en ScreenX. Niet zonder succes, want het marktaandeel van dit type bioscoopzalen laat sinds 2016 een duidelijk stijgende trend zien ten opzichte van het marktaandeel van reguliere voorstellingen. Reden te meer dat de grote concerns (Kinepolis, Vue en Pathé) hier waarschijnlijk in de komende jaren in blijven investeren.

Andere vormen van beleving
Gezien de hoge kosten om een bioscoopzaal te voorzien van een PLF zijn zulke investeringen voor kleinere, onafhankelijke bioscopen helaas een stuk lastiger. Zij zullen op een andere manier de bioscoopbeleving ‘specialer’ moeten maken. Dat doen ze bijvoorbeeld door hun horecamogelijkheden uit te breiden. Een concession stand met enkel popcorn, cola, bier en M&M’s zie je steeds minder. De keuze aan eten en drinken is enorm uitgebreid en sommige bioscopen hebben tegenwoordig ook een eigen eetgelegenheid. Daarnaast investeren veel bioscopen in zitcomfort. Bioscoopstoelen worden steeds luxer en lijken steeds meer op verstelbare fauteuils. Echter, ook dit is niet voor alle exploitanten een optie (gezien de hoge kosten). Tot slot wint het concept van de private cinema, overgewaaid van uit het buitenland, in Nederland aan populariteit. Een goed voorbeeld daarvan is The (Any)Thing, een initiatief van het team achter Pathé Thuis.

Theatrical window
Toen begin 2020 het coronavirus Nederland bereikte, stond de bioscoopsector op zijn kop. Mensen moesten noodgedwongen thuis films kijken, wat resulteerde in een enorme groei voor VOD-diensten zoals Netflix, Pathé Thuis en Disney+. Dat was ook het moment waarop distributeurs meer begonnen te experimenteren met de theatrical window. Niet langer verschenen sommige films exclusief in de bioscoop, maar direct op VOD. Hiermee lijkt een jarenlange traditie van exclusieve bioscoopreleases te zijn doorbroken. Het is de vraag in hoeverre dit zal veranderen wanneer alle bioscopen weer open zijn. Waarschijnlijk zullen de grootste blockbusters nog steeds exclusief in de bioscoop uitkomen, maar voor veel andere films lijkt het erop dat de consument zal kunnen kiezen waar hij/zij de film wil zien (in de bioscoop of thuis).

Na de coronacrisis
Een exclusieve, ‘premium’ bioscoopbeleving zal een belangrijk wapen voor bioscopen worden om consumenten te blijven trekken in een tijd waarin ze ook thuis steeds vaker nieuwe films zullen kunnen kijken. Dat vergt grote investeringen. Na een zwaar 2020 (en een nog zwaardere eerste helft van 2021) zal dit voor veel bioscoopexploitanten een grote uitdaging worden. Tim Richards (CEO van Vue) gelooft in ieder geval in een sterke herstart van de sector en investeert daarom nu al flink in het ‘upgraden’ van zijn bioscopen in het Verenigd Koninkrijk.

Met dank aan Joost Kamer

Bronnen:
Fast Moving Targets
The Hollywood Reporter
The Times