Campagne 'Ga naar de film' van start

Campagne 'Ga naar de film' van start


Vandaag start de campagne ‘Ga naar de film’. De campagne is bedoeld om het Nederlandse publiek enthousiast te maken voor een bezoek aan een bioscoop of filmtheater. De campagne bestaat uit verschillende tv-spots, online content en de website ‘ganaardefilm.nl’.

In de campagne ligt de focus op het ‘ongestoord’ een film kijken. De hypothese is dat veel mensen relatief vaak gestoord worden als ze thuis een film kijken. Denk aan een huisgenoot die op zijn telefoon zit, een pakketbezorger die aanbelt of lawaai op straat. Om echt ongestoord naar een film te willen kijken moet men naar een bioscoop of filmtheater gaan, zo luidt de premisse van de campagne.

De campagne wordt ondersteund door verschillende communicatiemiddelen. Zo zijn er een aantal tv-spots gemaakt onder regie van Michel ter Horn, die o.a. bekend is van de film ‘Aanmodderfakker’. In de spots laten de Nederlandse acteurs Thekla Reuten, Nasrdin Dchar, Jan Kooijman en Robert de Hoog op humoristische wijze zien hoe men zoal gestoord kan worden tijdens het ’thuis’ kijken van een film. Ook is er een website ontwikkeld die hoort bij de campagne genaamd ganaardefilm.nl. Hier is niet alleen informatie over de campagne te vinden maar kan men ook in één oogopslag zien welke films er zoal te zien zijn in bioscopen en filmtheaters bij hen in de buurt.

Het initiatief voor de campagne ontstond bij distributeur Dutch FilmWorks. Ze vroegen zich af waarom er nog geen collectieve actie was opgezet in deze tijden om Nederlanders enthousiast te maken voor een bioscoopbezoek. Ze gingen hierover in gesprek met Pathé, waarna brancheorganisaties Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) ook betrokken raakten. In een later stadium hebben de Stichting Nationale Bioscoopbon, het Nederlands Filmfonds, Holland Film Nieuws, Jean Mineur Mediavision, het Nederlands Filmfestival, NICAM, CFAB/Sekam en Cineville zich ook aangesloten bij het project.