Bioscoopmonitor 2014/2015

Bioscoopmonitor 2014/2015


Wie bezochten er in 2014 een Nederlandse film, wat zijn de ontwikkelingen binnen het bioscoop- en filmtheaterpubliek en hoe de bezoekers te benaderen op social networking sites? De nieuwe Bioscoopmonitor 2014/2015 biedt inzicht.

In de nieuwe Bioscoopmonitor worden weer verscheidene gegevens en ontwikkelingen gepresenteerd over de bioscoop- en filmtheaterbezoeker en het bezoek aan Nederlandse films in 2014. Zo blijkt onder meer uit de Bioscoopmonitor dat de bioscopen en filmtheaters in 2014 veel kinderen hebben bereikt. Maar liefst 74% van de 6- tot 11-jarigen en 81% van de 12- tot 15-jarigen bezocht dit jaar minimaal eenmaal een bioscoop of filmtheater. Ook de 16- tot 23-jarigen zijn weer goed bereikt. Na een daling in 2013 tot 65%, betrof het percentage bezoekers binnen deze leeftijdsgroep in 2014 weer 73%. Tevens namen zij met een marktaandeel van 25% de meeste verkochte kaartjes voor hun rekening.

Naast bezoekgegevens over 2014 bevat de Bioscoopmonitor een themaonderzoek met dit jaar als onderwerp social networking sites. In hoeverre zijn bioscoopbezoekers actief op deze websites en welke uitwerking hebben social media berichten van bioscopen op hen? Uit de resultaten blijkt dat ruim 80% van de bioscoopbezoekers* van 16 jaar en ouder actief is op social networking sites. Verder blijkt uit de Bioscoopmonitor dat mensen een sterkere intentie krijgen om berichten te liken, extra informatie op te zoeken of om de bioscoop te bezoeken, naarmate zij de geloofwaardigheid en deskundigheid van degene die het bericht plaatst hoger inschatten. Berichten die een mening weergeven en zijn geplaatst door (online) vrienden of kennissen worden doorgaans het meest geloofwaardig bevonden. Berichten die een winactie bevatten en afkomstig zijn van een bioscoop worden juist als het meest deskundig beschouwd.

De Bioscoopmonitor is te downloaden als pdf of hier online door te bladeren. Een management summary vindt u hier. In het oktobernummer van Holland Film Nieuws zal tevens een artikel verschijnen waarin dieper wordt ingegaan op de resultaten.

Stichting Filmonderzoek brengt met de Bioscoopmonitor jaarlijks de filmconsumptie en het bioscoopbezoek van Nederlanders in kaart. Hiervoor worden elk kwartaal metingen verricht middels enquêtes die zijn uitgezet in een panel van CentERdata, een onderzoeksinstituut dat is gelieerd aan de Universiteit van Tilburg. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF).

*In het themaonderzoek zijn bioscoopbezoekers Nederlanders die minimaal tweemaal per jaar een bioscoop of filmtheater bezoeken.