Met 30,8 miljoen bezoekers in 2014 is het bezoek aan de bioscoop gelijk gebleven ten opzichte van 2013. De recette bedroeg in totaal € 250 miljoen en is daarmee ook gelijk aan 2013. Door het WK voetbal leek de branche tot en met september nog af te stevenen op een forse daling van het aantal bezoekers, een sterk najaar heeft echter voor een inhaalslag gezorgd. De best bezochte film was Gooische Vrouwen 2, deze film behaalde ook de hoogste recette van het jaar: € 10,1 miljoen.
Dit maakte Hajo Binsbergen, vice-voorzitter van de NVF, gisteren bekend in Pathé Tuschinski, Amsterdam bij de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF).
In 2014 werden in totaal 30.757.595 bezoeken aan Nederlandse bioscopen, filmtheaters en arthouses geregistreerd (2013 : 30.818.225 bezoeken, een daling van 0,2%). De totale recette kwam uit op € 249.882.391 (2013: € 249.507.650, een stijging van 0,2%). Met een gemiddelde ticketprijs van € 8,12 (2013: € 8,10) blijft bioscoopbezoek voor heel veel mensen een aantrekkelijke vorm van vrijetijdsbesteding.
Bij de cijfers over het afgelopen jaar moet rekening gehouden worden met een vergroting van de capaciteit: het totaal aantal stoelen groeide in 2014 met met ruim 4.500 tot ruim 140.500. De bezettingsgraad (aantal malen dat een stoel per jaar verkocht wordt) daalde daardoor opnieuw. De groei in bezoek werd veelal bereikt in bioscopen die de afgelopen jaren zijn geopend, de meeste andere bioscopen kenden een daling van de bezoekersaantallen.
De arthouses en filmhuizen kenden een lichte stijging naar 2.428.060 bezoeken (2013 : 2.355.000 bezoeken, +3%). In de filmhuizen deden Boyhood en The Grand Budapest Hotel het goed met meer dan 100.000 bezoeken. De best bezochte Nederlandse film in filmhuizen was Dorsvloer Vol Confetti met 34.068 bezoeken (op een totaalbezoek van 79.184).
Voor de Nederlandse film was 2014 een goed jaar, al moet daar bij worden aangetekend dat Gooische Vrouwen 2 met ruim 20% van de totale Nederlandse filmrecette daar een zeer grote rol in speelde. Het marktaandeel van het bezoek aan de Nederlandse film bleef in 2014 gelijk aan 2013 met 21%. In totaal kwamen ruim 6,4 miljoen bezoekers voor Nederlandse films naar de bioscoop.
Zestien Nederlandse filmproducties behaalden in 2014 een resultaat van méér dan 100.000 bezoekers en behaalden daarmee de status van Gouden Film van het Nederlands Film Festival. Pak Van Mijn Hart, Soof en Toscaanse Bruiloft behaalden meer dan 400 duizend bezoekers (en daarmee de Platina status) en Gooische Vrouwen 2 ruim 1 miljoen bezoekers (1.182.335).
Vooral Nederlandse mainstream en familiefilms presteerden goed. De Nederlandse arthouse film heeft het nog steeds moeilijk een publiek in de filmhuizen te vinden.
De voorzitter van NVB, Winnie Sorgdrager, sprak in haar toespraak over de uitspraak van het Europese Hof waardoor downloaden uit illegale bron verboden is in Nederland. Een mijlpaal voor de branche die al jaren bezig is een dergelijk verbod te bewerkstelligen. Ook was er aandacht voor de veranderingen in de branche; de voorgenomen fusie tussen de NVPI en de NVF en de heroriëntering binnen de NVB waarbij commerciële taken en de belangenbehartiging opnieuw tegen het licht worden gehouden.
Ook sprak zij over de ondersteuning van het Bio Vakantieoord en de hernieuwde samenwerking die enige jaren geleden is ingezet. Er zijn veel samenwerkingsverbanden ontstaan tussen het vakantieoord en exploitanten en distributeurs waardoor er met veel vertrouwen naar de toekomst gekeken kan worden.
De bioscoop- en filmdistributiebranche ondersteunde in 2014 de producenten van Nederlandse films met een bijdrage van € 2,1 miljoen uit het Abraham Tuschinski Fonds.
De kerncijfers van 2014 zijn hier te downloaden. De diverse toplijsten kunnen hier worden gedownload.