Foto: StockPhotoPro / Adobe Stock
Filmonderzoek Nederland heeft in opdracht van EYE, en in samenwerking met brancheorganisaties NVBF en FDN, een onderzoek uitgevoerd naar de bioscoopbeleving van jongeren van 16 t/m 29 jaar. Jongeren in deze leeftijdsgroep zijn al jaren de meeste frequente bioscoopbezoekers, maar het bioscooppubliek is sterk verouderd in de afgelopen 15 jaar. Hoe kunnen bioscopen blijven aansluiten op de beleving van jongeren? Het onderzoek is uitgevoerd middels een kwalitatief onderzoek in samenwerking met onderzoeks- en jongerencommunicatiebureau Youngworks – 10 gesprekken met vriendengroepen in drie steden in Nederland – en een aanvullend kwantitatief onderzoek in samenwerking met onderzoeksinstituut CentERdata, een onderzoek binnen een representatieve steekproef van ruim 1.000 jongeren.
Hoe kijken jongeren tegen bioscoop- en filmtheaterbezoek aan?
Jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 23 jaar – en in iets mindere mate jongeren in de leeftijd van 24 tot en met 29 jaar – zijn al jaren de meest frequente bioscoopbezoekers. Jongeren in deze leeftijdscategorieën zijn opgegroeid in een experience economy en zij zijn als digital natives gewend om vrijwel alles direct online te kunnen regelen. Tegelijkertijd bestaat er een sterke behoefte aan offline belevingen die zij kunnen delen met vrienden. Sluit bioscoopbezoek nog aan op hun belevingswereld en welke type bioscoopbezoekers zijn te onderscheiden onder jongeren? Deze vragen worden beantwoord in het nieuwe onderzoeksrapport van Filmonderzoek Nederland.
Jongeren zijn op zoek naar meer beleving
Film kijken is voor jongeren nog altijd een populaire vrijetijdsactiviteit. Films worden door jongeren zowel thuis als in de bioscoop gekeken. De meerderheid van de jongeren wil bepaalde films, de in hun ogen échte must-sees, nog altijd het liefst in de bioscoop zien. Deze films komen volgens hen beter tot hun recht op een groot scherm met goed geluid. Echter, de mogelijkheid om films thuis (gratis) te kunnen kijken weerhoudt meer dan de helft van de jongeren ervan om de bioscoop (vaker) te bezoeken. Het is van belang dat bioscopen een duidelijke meerwaarde bieden boven thuis films kijken. Jongeren zien bioscoopbezoek weliswaar als een leuk uitje, maar het wordt ook als ‘gewoontjes’ ervaren. Volgens de jongeren kan beleving in de bioscoop op meerdere manieren geoptimaliseerd worden, onder meer op het gebied van beeld en geluid, bioscoopbezoek combineren met andere activiteiten, arrangementen, service, events, food & drinks, inrichting en aankleding.
Filmtheaters niet top of mind
Daarnaast komt naar voren dat jongeren veelal niet bekend zijn met filmtheaters. Filmtheaters zijn niet top of mind. Hoewel uit het onderzoek blijkt dat een deel van de jongeren wel een interesse heeft in een crossover of arthouse aanbod, bezoeken zij hiervoor geen filmtheaters. Jongeren ervaren een grote drempel om het filmtheater te bezoeken als een uitje met vrienden. Aan de andere kant spreekt de sfeer van filmtheaters hen wel aan. Het is namelijk kleinschaliger, het heeft een authentieke uitstraling en er wordt een ‘huiskamergevoel’ ervaren waardoor het gezelliger aanvoelt. Deze sfeer zouden jongeren ook graag willen ervaren in de reguliere bioscopen.
Vier typen bioscoopbezoekers
Onder jongeren zijn vier typen bioscoopbezoekers te onderscheiden, namelijk Bioscoopfanaten, Filmkapers, Socializers en Geduldigen. Bioscoopfanaten zijn film- en bioscoopfan van het eerste uur. Zij zijn regelmatig tot frequent in de bioscoop te vinden. Zij zijn degenen die films vaak aanbevelen aan anderen. De Filmkapers zijn ook filmfan, maar kijken daarentegen incidenteel films in de bioscoop. Zij kijken voornamelijk thuis films. Zij zijn daarnaast degenen die het meest positief zijn over illegaal downloaden en streamen. Hoewel Socializers geen uitgesproken filmfans zijn, zijn zij regelmatig in de bioscoop te vinden. Vooral voor Socializers zijn vrienden, familie en kennissen een belangrijke informatiebron om te horen over de nieuwste bioscoopfilms. De grootste groep bestaat uit Geduldigen. Zij zijn voornamelijk incidentele bioscoopbezoekers en hoeven de nieuwste films niet direct te zien. Zij zijn ook degenen die de meeste drempels ervaren om de bioscoop (vaker) te bezoeken.
Download hier de Management Summary.
Blader hier online door de Management Summary.
Download hier het hele onderzoeksrapport.