'Amerikaanse consumenten verdeeld over toekomst theatrical windows en bioscoopbezoek'

'Amerikaanse consumenten verdeeld over toekomst theatrical windows en bioscoopbezoek'

Foto: Krists Luhaers / Unsplash


De theatrical window staat al langere tijd onder druk en door de coronacrisis lijken de ontwikkelingen elkaar nog sneller op te volgen. Zo koos Universal Pictures ervoor om hun film Trolls World Tour in de Verenigde Staten gelijktijdig zowel in de bioscoop als op premium video on demand (PVOD) uit te brengen. Ook andere distributeurs pakken de release van sommige films momenteel anders aan. Uiteraard hangen deze keuzes samen met de huidige tijd en is het nog maar de vraag hoeveel er daadwerkelijk gaat veranderen na de coronacrisis. The Hollywood Reporter ging op onderzoek uit om te achterhalen hoe Amerikaanse consumenten hierover denken.

Ondanks de huidige ontwikkelingen vindt bijna de helft van alle Amerikanen (46%) nog steeds dat films altijd eerst in de bioscoop te zien moeten zijn voordat deze digitaal beschikbaar komen. Een derde (29%) hecht hier minder waarde aan. Daarnaast willen de meeste Amerikanen (53%) dat films weer op een ‘traditionele’ manier (lees: in de bioscoop) worden uitgebracht zodra de coronacrisis voorbij is. Toch is er een bijna even grote groep (52%) die vindt dat bioscopen zich moeten aanpassen aan veranderde tijden waarin digitale releases vaker zullen voorkomen.

Grote verdeeldheid over de boycot van AMC
In het onderzoek werden ook vragen gesteld over de onenigheid tussen Universal Pictures en bioscoopketen AMC. Op de vraag of men AMC steunt in haar boycot van films van Universal wordt zeer verdeeld gereageerd: een kwart (24%) steunt AMC hierin, een derde (29%) juist niet. Het merendeel (47%) heeft echter geen mening over de situatie.

Aantal nieuwe abonnees van streamingdiensten groeit, maar niet door corona
Streaming lijkt tijdens de coronacrisis populairder dan ooit. Uit het onderzoek blijkt dat drie op de tien consumenten sinds het begin van dit jaar één of meerdere nieuwe streamingabonnementen heeft afgesloten. Opvallend is dat voor slechts een klein deel daarvan (21%) het coronavirus een belangrijke reden was om dit te doen. In iets meer dan de helft van alle gevallen (51%) stond het coronavirus zelfs volledig los van deze keuze.

Bioscoopbezoekers afwachtend
Hoewel bioscopen in sommige Amerikaanse staten inmiddels weer open zijn, lijken veel Amerikanen nog afwachtend. Een overgrote meerderheid (79%) geeft aan waarschijnlijk niet van plan te zijn een bioscoop te bezoeken voordat het er voldoende zekerheid is wat betreft de veiligheid. Ook daarna lijken velen een bioscoopbezoek echter nog uit te stellen. Dat geldt overigens vooral voor mensen ouder dan 45 jaar. Jongeren (18-34 jaar) zijn geneigd iets sneller terug te keren naar de bioscoop.

Alle resultaten van het onderzoek zijn hier in te zien.