Streaming sterke concurrent live tv

Streaming sterke concurrent live tv


Videostreamingdiensten zoals Netflix genieten in de Verenigde Staten de voorkeur boven het kijken van live televisie, zo blijkt uit recent onderzoek van Deloitte.

Onlangs plaatste Filmonderzoek een artikel waarin prof. dr. ir. Hans Mommaas, hoogleraar op het gebied van vrije tijd, stelde dat de in Nederland grootste videostreamingdienst Netflix voornamelijk van invloed is op de wijze waarop we televisie kijken. Resultaten van de nieuwste jaarlijkse “Digital Democracy Survey” van Deloitte duiden op eenzelfde bevinding voor de Verenigde Staten. Zo kijkt 53% van de respondenten maandelijks televisieshows middels streaming en maakt 56% maandelijks gebruik van streaming voor het kijken van films. 45% van de respondenten geeft nog altijd de voorkeur aan live televisieprogramma’s.

Uit het onderzoek blijkt verder dat met name de voorkeur van jongeren uitgaat naar videostreaming, waarbij 72% van de 14- tot 25-jarigen stelde videostreaming als één van de meest waardevolle services te zien tegen 58% die hetzelfde stelde over pay-tv. Tevens kijkt deze leeftijdsgroep vaker televisieshows op de pc, tablet of smartphone (57% van de kijktijd) dan op een reguliere televisie. De oudere leeftijdsgroepen geven nog wel de voorkeur aan pay-tv en aan het kijken van televisieshows op een traditionele televisie.

In het rapport zijn tevens resultaten te vinden over onder andere binge-watching en mutitasking tijdens het televisiekijken. De managementsummary kunt u hier downloaden.

De negende jaarlijkse “Digital Democracy Survey” van Deloitte is in november 2014 uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau onder 2.076 Amerikaanse online consumenten.