55-plussers kansrijke doelgroep

55-plussers kansrijke doelgroep

Foto: lapandr / Adobe Stock


55-plussers hebben meer vrije tijd dan jongere leeftijdsgroepen en besteden een groter deel van hun inkomen; een kansrijke doelgroep dus. Toch bezoeken ze structureel minder vaak de bioscoop. Wat houdt deze leeftijdsgroep tegen om de bioscoop te bezoeken en hoe kunnen ze worden overtuigd?

Bioscoopbezoek kost teveel moeite
55-plussers associëren bioscoopbezoek vooral met ‘een leuk uitje dat vaker gedaan zou moeten worden’. Het sociaal samenzijn is een belangrijke motivatie om de bioscoop te bezoeken. Er bestaat dus interesse in bioscoopbezoek, men neemt alleen niet snel zelf het initiatief. Ondanks dat ze meer vrije tijd hebben, geven 55-plussers aan een druk bestaan te hebben. Naast werken, vullen ze hun tijd met het op kleinkinderen passen en het zorgdragen voor hun ouders. Met name op doordeweekse avonden blijft er weinig energie over voor een bioscoopbezoek. Daarnaast zijn bioscopen in hun beleving vaak slecht bereikbaar. De reisafstand is te lang, het reizen met openbaar vervoer of het parkeren van de auto is duur en er zijn te weinig parkeerplaatsen. De combinatie van de kosten en de reistijd zorgt ervoor dat men liever thuis ‘gemakkelijk’ een filmpje op de bank kijkt.

55-plussers onbekend met de mogelijkheden
Q&A’s, comfortabele stoelen, gereduceerde tarieven en film kijken in combinatie met een hapje en een drankje; het zijn allen elementen die 55-plussers zouden kunnen interesseren om weer of vaker de bioscoop te bezoeken. Dat bioscopen dit veelal al aanbieden is echter niet bij hen bekend, evenals de mogelijkheid je aan te melden voor een nieuwsbrief. Dit terwijl 55-plussers er juist de voorkeur aan geven om op de hoogte te worden gehouden van films en events via een e-mailnieuwsbrief.

Bewustwording van de mogelijkheden is bij deze doelgroep dus een must. Mijd echter een leeftijdsgerichte tone of voice. Hoewel het concept van 50+ specials na uitleg veel interesse oproept, voelen met name de werkende 55-plussers zich niet aangetrokken door de naamgeving en tijdstippen. In de middagen werken zij nog en ze identificeren zich niet met hun eigen leeftijd of het woord ‘senior’. Meer weten over hoe je deze doelgroep kunt activeren?

Lees of download het rapport hier.

Samen met Ruigrok Netpanel zijn we twee weken lang door middel van een Online Research Community in gesprek gegaan met zeventig 55-plussers om hun motivaties, drempels en behoeften ten aanzien van bioscoopbezoek te achterhalen. De focus lag op niet-bezoekers en incidentele bezoekers, gezien deze groepen het meest overtuigd moeten worden om een bezoek te brengen aan de bioscoop. Tevens is in het onderzoeksrapport een literatuurstudie opgenomen. Het onderzoek is uitgevoerd in 2017 als themaonderzoek van de Bioscoopmonitor.