De wereldwijde recette is in 2016 wederom gestegen en bereikte met 38,6 miljard dollar een nieuwe recordomzet, zo blijkt uit het jaarlijkse Theatrical Market Statistics Report van de MPAA (Motion Picture Association of America).
Onlangs plaatsten we al een artikel over de continuering van de groei van het bioscoopbezoek in 2016 in Nederland. Ook op globaal niveau was na het uitzonderlijke succes in 2015, in 2016 wederom een groei te zien in de bezoekcijfers. De voortdurende groeicapaciteit en continuïteit van de bioscooprecette toont aan dat bioscopen en filmtheaters nog altijd de beste plek zijn om een filmverhaal te ervaren, aldus MPAA CEO Chris Dodd.
Naast een groei in recette was er in 2016 sprake van een voortzetting van de investeringen in het bioscooplandschap. Wereldwijd is het aantal schermen met 8% gestegen tot bijna 164.000 schermen. Tevens heeft de digitalisering zich voortgezet en is het aantal digitale schermen met 17% toegenomen. Het aantal Premium Large Format schermen is gestegen met 11%.
Uit het rapport blijkt verder dat in de Verenigde Staten en Canada het aantal jongeren dat de bioscoop bezoekt is gestegen. Dit geldt met name voor de 18- tot 24-jarigen. Bij deze groep was tevens de grootste stijging in bezoekfrequentie te zien, van 5,9 bezoeken in 2015 naar 6,5 bezoeken in 2016.
Lees hier het persbericht van de MPAA
Download hier het volledige rapport