Once Upon a Time... in Hollywood beleeft één van de beste openingsweekenden van 2019

Once Upon a Time... in Hollywood beleeft één van de beste openingsweekenden van 2019

Foto: Once Upon a Time… in Hollywood / © Universal Pictures 2019


Quentin Tarantino’s nieuwste en waarschijnlijk voorlaatste film Once Upon a Time… in Hollywood trekt veel belangstelling. In de Verenigde Staten heeft de film inmiddels meer dan $110 miljoen opgebracht en is daarmee nu al succesvoller dan grote titels als The LEGO Movie 2 en Alita: Battle Angel (totale recette respectievelijk $107 miljoen en $86 miljoen). Ook in Nederland doet Tarantino’s nieuwste film het goed: in het eerste weekend kochten 165.000 bezoekers een kaartje voor de film (recette: €1,7 miljoen). Dit bracht Universal Pictures recentelijk naar buiten.

Hoewel Once Upon a Time… in Hollywood in het eerste weekend veel bezoekers wist te trekken, valt de film nét buiten de lijst met de top 5 grootste openingsweekenden van 2019. Deze wordt aangevoerd door de remake van The Lion King en bevat verder meerdere films uit het Marvel-universum. Once Upon a Time… in Hollywood breekt echter wel een ander record: nog nooit opende een film van Quentin Tarantino zo hoog in Nederland, aldus de distributeur.

Films met de hoogste recette na één weekend in Nederland in 2019 (incl. voorvertoningen)
Releasedatum (NL)Recette in euro's (x 1.000)
1.The Lion King17-7-20195.830
2.Avengers: Endgame24-4-20195.310
3.Captain Marvel6-3-20192.062
4.Spider-Man: Far from Home3-7-20192.000
5.Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw1-8-20191.863
6.Once Upon a Time... in Hollywood15-8-20191.673


Once Upon a Time… in Hollywood werd door Quentin Tarantino analoog gefilmd, iets dat tegenwoordig nog maar zelden voorkomt. In Nederland is EYE de enige bioscoop die de film op 35mm vertoont. Ook Tarantino’s vorige film (The Hateful Eight) was beschikbaar op film (70mm) en draaide destijds in die hoedanigheid met groot succes in EYE.

Wanneer we kijken naar de eerdere werken van Tarantino en hun succes is Nederland, blijkt dat vooral zijn recentere films veel publiek naar de bioscoop wisten te trekken. Met een opbrengst van ruim vierenhalf miljoen euro en meer dan 600.000 bezoekers was Inglorious Bastards zijn grootste hit. Of Once Upon a Time… in Hollywood het succes van die film weet te evenaren of zelfs weet te overtreffen is nog even afwachten, maar de voortekenen zijn in ieder geval gunstig: de film is qua recette Death Proof en Jackie Brown al voorbij en draait nog maar net.

Recette van Tarantino-films in Nederland
Releasedatum (NL)Recette in euro's (x 1.000)
1.Inglorious Bastards27-8-20094.666
2.Django Unchained17-1-20133.539
3.The Hateful Eight7-1-20163.330
4.Kill Bill: Vol. 120-11-20032.001
5.Kill Bill: Vol. 222-4-20041.770
6.Once Upon a Time... in Hollywood15-8-20191.673
7.Jackie Brown20-4-1998997
8.Death Proof7-6-2007338


Benieuwd naar meer statistieken of een andere vraag? Neem gerust contact met ons op.

De bezoek- en recettecijfers van Tarantino’s eerste films Reservoir Dogs en Pulp Fiction zijn middels onze reguliere bronnen niet te achterhalen.

Voorlopige cijfers 19 augustus 2019, correcties/wijzigingen van cijfers voorbehouden. Exclusief re-releases.

Bronnen:
Box Office Mojo (onderdeel van IMDb)
Jaarverslagen NVBF 1998-2016
© Maccsbox – NVBF, FDN The Netherlands