'Films met positieve recensies financieel succesvoller in Verenigde Staten'

Het komt steeds vaker voor dat er box office records worden verbroken. Zo wist Avengers: Endgame eerder dit jaar het all-time record van Avatar te verbreken. Het is daarmee de vijfde film die toetreedt tot de illustere ”club van 2 miljard”. Enkel Titanic, Star Wars: The Force Awakens en Avengers: Infinity War wisten naast Avengers: Endgame en Avatar wereldwijd meer dan 2 miljard dollar op te brengen. Opvallend is dat al deze films door de meerderheid van recensenten zeer goed werden beoordeeld. Op de website Rotten Tomatoes wordt dit aangegeven middels het label ‘fresh’. Om te onderzoeken of er daadwerkelijk een verband bestaat tussen de verdeling positieve en negatieve recensies (de zogenaamde tomatometer score*) en financieel succes ging Rotten Tomatoes op onderzoek uit.

Naast een score op de tomatometer wordt de mening van recensenten ook samengevat middels een ”critics consensus”. Bron: Rotten Tomatoes

Voor het onderzoek zijn in totaal 1.404 films onder de loep genomen die sinds 2010 op meer dan 600 schermen in de Verenigde Staten in première gingen. Al snel werden er een aantal opvallende resultaten zichtbaar. Zo bleek dat films die ‘fresh’ zijn gemiddeld genomen meer geld opleverden dan films die als ‘rotten’ worden bestempeld (wat betekent dat ze meer negatieve dan positieve recensies ontvingen). Ook zagen de onderzoekers dat de kans op financieel succes groter wordt naarmate de score van een film op de tomatometer hoger is. Tevens hebben films met een hogere tomatometer score meer kans om meer dan $100 miljoen op te halen. Tot slot bleek dat de films die meer dan $400 miljoen wisten op te halen bijna allemaal ‘fresh’ zijn.

Op basis van deze resultaten concludeert Rotten Tomatoes dat er wel degelijk een verband bestaat tussen recensies en financieel succes. In andere woorden: film met negatieve recensies brengen over het algemeen minder op dan films met positieve recensies. Toch betekent dit niet automatisch dat er sprake is van een causaal verband: naast recensies kunnen ook tal van andere factoren (zoals concurrentie van andere films, de bekendheid van de regisseur/acteurs, de marketingstrategie etc.) de mate van financieel succes beïnvloeden.

Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, zoals de films uit de Twilight– en Transformers-franchise. Ondanks negatieve recensies hebben deze films veel geld opgebracht. Daarnaast waren er in 2018 acht titels die er ondanks negatieve recensies in slaagden om meer dan $100 miljoen op te brengen, waaronder Venom en Fifty Shades Freed.

Klik hier om het hele onderzoek (incl. een uitgebreide beschrijving van alle resultaten) te bekijken.

*De tomatometer score wordt berekend door het aantal positieve recensies te delen door het totale aantal recensies. Zo krijgt een film met 110 recensies waarvan 80 positief een score van 73% en een film met 65 recensies waarvan 20 positief een score van 31%. Films met een score van of boven de 60% krijgen het label ‘fresh’, films met een score van 59% of lager het label ‘rotten’.